شناسنامه ی کتاب

عنوان اصلی: Good to Great

عنوان فارسی: از خوب به عالی

نویسنده: جیم کالینز

سال پخش: ۲۰۱۱

درباره کتاب از خوب به عالی

سؤال اصلی در کتاب از خوب به عالی اینه که شرکتای خوب، متوسط یا حتی بد می تونن موفقیت موندگار داشته باشن؟ این سؤال چند سال تو ذهن کالینز موند که چه ویژگیای مشترکی باعث می شن یک شرکت از خوب به عالی تغییر کنه. واسه همین نویسنده ی این کتاب، جیم کالینز، به این فکر افتاد که سعی کنه و جواب این سؤال رو پیدا کنه.

در آخر این کتاب طبق نتایج یک تحقیق ۵ ساله نوشته شد که کالین به همراه تیمی ۲۱ نفره اونو انجام داد. اونا شش هزار مقاله رو بررسی کردن و ساعتا مصاحبه با افراد جور واجور رو به شکل متن در آوردن. نتایج این تحقیق واسه خیلیا تعحب آورد بود و خیلیا رو هم ناراحت کرد.

تیم تحقیقاتی کالینز با دقت شرکتای موفقی مثل کوکاکولا، اینتل، جنرال الکتریک و چیزای دیگه ای به جز اینا رو با شرکتای شکست خورده مقایسه کردن. نتیجه شامل این موارد بود:

  1. رهبر حرفه ای؛
  2. حلقه مهارت، علاقه و حمایت مالی؛
  3. فرهنگ منظم بودن؛
  4. استفاده از تکنولوژی؛
  5. ماندن در راه پر شتاب موفقیت.

کالینز در این کتاب دلایل و مدارک زیادی واسه خواننده ارائه می کنه. اون قدر که خواننده تشویق می شه از اونا پیروی کنه.

این کتاب بسیار خوش بینانهه و حس خوبی به خواننده می ده.

این کتاب واسه شماس؟

این کتاب واسه کسانیه که تازگیا کسب و کاری راه انداخته ان. با راهنماییای این کتاب می تونین موفقیت شرکت خود رو تضمین کنین. ضمنا اگه دانشجوی اقتصاد و تجارت باشین می تونین نکات زیادی رو از این کتاب یاد بگیرین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   کتاب فکر کنین و پولدار شید؛ کتابی واسه پولدار شدن در همه ابعاد زندگی

مدیرعامل مجله وال استریت درباره این کتاب گفته: یکی از بهترین کتابای مدیریتیه که تا به حال خوندم. این کتاب مثالایی از شرکتایی میاره که موفقیت پایداری رو در طول چند سال داشتن و با این کار الگویی رو واسه شرکتای تازه تأسیس جفت و جور می کنه. ابزارهایی رو در اختیار اونا قرار می ده که به طرف عالی شدن پیش برن.

در حاشیه

کتاب «از خوب به عالی» پرفروش ترین کتابِ بخش مالی و تجاری آمازونه که در سال ۲۰۰۶ برنده ی جایزه ی کتاب Audie در بخش کتابای تجاری/آموزشی شد؛ این جایزه هر سال به بهترین کتابای صوتی اهدا می شه.

جیم کالینز کتابای دیگری هم در همین بخش نوشته. مثل ی اونا میشه به «ساختار موندگار: عادتای موفق شرکتای موفق»، «انتخاب واسه عالی شدن: خاطر جمع نبودن، آشوب و شانس – به چه دلیل بعضی موفق می شن» و «از خوب به عالی و بخشای اجتماعی: به چه دلیل تفکر تجاری جواب نمی ده» اشاره کرد.

جیم کالینز از دانشگاه استنفورد لیسانس ریاضی و بعد از همون دانشگاه کارشناسی ارشد MBA گرفت و بعدا به عنوان مشاور به شرکت مک کنزی و شرکا پیوست.

اون ربع قرن از زندگی خود رو واسه تحقیق در مورد رهبری شرکتای موفق گذراند. و در همین موضوع کتابایی رو نوشته که میلیونا نسخه در سراسر جهان فروخته شدن. اون این تحقیقات رو از همون دوره کارشناسی ارشد و فقط از روی کنجکاوی شروع کرد. در سال ۱۹۹۲ جایزه ی مهم تدریس رو دریافت کرد. اون بی آخر به رهبری و تدریس علاقه داره. اون در بخشای اجتماعی مثل آموزش، سلامت، دولت، سازمانای مذهبی، مسائل اجتماعی و سازمانای خیریه ی مردمی فعالیت داشته.



دسته‌ها: آموزشی